20oktober-16november; Van ijsbeer naar waterval - Reisverslag uit Toronto, Canada van Eddy & Miranda Swart - WaarBenJij.nu 20oktober-16november; Van ijsbeer naar waterval - Reisverslag uit Toronto, Canada van Eddy & Miranda Swart - WaarBenJij.nu

20oktober-16november; Van ijsbeer naar waterval

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eddy & Miranda

16 November 2007 | Canada, Toronto

Op maandag zijn we per boemeltrein vertrokken naar Churchill. Bij vertrek al 3 uur vertraging en aangekomen in Churchill nog eens 4 uur erbij! Slim van ons om naar Thompson te rijden, vanaf Winnipeg was de treintrip 42uur! Dit alles wordt veroorzaakt door de permafrost, het verschil tussen de treinstellen was soms wel 30cm. Onze voorstelling van Churchill was sneeuwwit en ijskoud maar helaas niets van dit alles. Na een bezoekje aan het Eskimo museum ingechecked bij de B&B samen met een amerikaans- (Bob&Kim) en engels stel (Caroline&Terry). Na een goed(kope) nachtrust vroeg opgehaald door de Tundrabuggy voor een dag Polarbear viewing. Het was een gezellige boel met 42 mensen in een buggy maar er was ruimte zat. De tundra is een voormalig militair oefenterrein, de buggies maken hier gebruik van de oude militaire wegen. Onze eerste beer spotting was gewoonweg GEWELDIG! Echt bijzonder, deze beer kwam zomaar naar onze buggy toe gelopen. Spierwit op een groen/rood achtige tundra. Wat een groot beest met enorme poten en pikzwarte zolen. Alhoewel ze eruitzien om te knuffelen, ze eten je op met huid en haar. We hebben wel 13 Polarbears gezien, waaronder een moeder met haar jong, echt uniek!
De beren komen naar Chuchill omdat hier de rivier in de Hudson Bay stroomt. Dit zoet water bevriest het eerst waardoor de beren over het ijs naar de Artic lopen. Ze jagen hier op zeehonden en zeeleeuwen. Hongerig omdat ze 8 maanden niets hebben gegeten terwijl ze de jongen voeden. Hierna komen ze weer terug naar de kust waarbij ze wel tot 100mijl kunnen zwemmen!
‘s Avonds begon het eindelijk te sneeuwen, terwijl wij bij een presentatie over Global Warming zaten. In de avond en nacht kunnen er ijsberen door het dorp lopen. Er rijdt dan ook continu een Polar Bears Alert Patrol rond om ze te verjagen. Donderdagavond weer per trein vertrokken richting Thompson, helaas geen Noorderlicht gezien.
Vanuit hier zijn we richting Winnipeg gereden, 800km. ‘s Avonds moesten we stukken zonder licht rijden maar gelukkig was het volle maan. ‘s Ochtends na de overnachting in Grand Rapids liet Herbie ons helemaal in de steek! Geen POWER, gelukkig hadden we een reserve accu bij ons. In Winnipeg hebben we overnacht bij Bert, een van de hikers die we ontmoet hebben in Banff. Voor een hike van wel 8km met de Wilderness Club zijn we naar Riding Mountain Provincial Parc gereden, maar 300km enkele reis! Hier hebben we ook de rest van de hikers, Fred, Jackie en Aldon weer ontmoet. Ook is Herbie voorzien van een nieuwe dynamo. Daarna hebben we nog overnacht bij Dennis en Cathy, die we in de trein hebben ontmoet. Eddy heeft een dag met Dennis op de bouw gewerkt voor een broodje kaas. Cathy nam ons mee naar Fort White waar we buffalo’s hebben gezien en ‘s avonds gegeten!!
Volgende dag vertrokken naar Kenora waar Eddys bankpas werd ingeslikt (dag daarna weer opgehaald gelukkig want creditcard en 2e pas werkten al niet meer…) en Herbies water is bevroren omdat het –8 was. Via de Kakabeka watervallen zijn we naar Thunderbay gereden. De volgende dag in Schreiber lag er een pakje sneeuw op Herbie. In Pukaswa National Parc hebben we een kleine wandeling gemaakt door de sneeuw langs Lake Superior. Er was verder niemand dus lekker rustig. In Sudbury mochten we van de staff gratis naar de sauna/zwembad van Holiday Inn omdat we er blijkbaar uitzien als vriendelijke maar arme reizigers. Een overnachting op de parkeerplaats van de Walmart in Barrie. De touristische route genomen met een koffiestop in Belfountain naar Niagara Falls.
‘s Avonds zijn de Falls prachtig verlicht in verschillende kleuren. De straten en winkels waren volgens Miranda net Las Vegas en dat was minder. De IMAX film is zeer de moeite waard met belevissen van mensen die - bedoeld of onbedoeld - over de Falls zijn gegaan!! Eddy kroop in een Barrel (tobbe) om te weten hoe dat voelt. Voor 50 ct hebben we op de Rainbow Bridge tussen Canada en Amerika gelopen, alleen paspoorten niet bij ons….oeps. Gelukkig was er een aardige Canadese douanier die zei: “don’t panic” en ons op nederlands rijbewijs beiden weer binnen liet! PFFF. Op de zonnige dag erna hebben we de Journey Behind the Falls gedaan, heel indrukwekkend. Je loopt tot eenderde (200 meter) achter/onder de Falls.
Op de Niagara Parkway (scenic route) zijn we langs Fort Erie naar Niagara-on-the-Lake gereden.
Tenslotte zijn we langs de wijnroute helemaal naar Toronto gereden waar we op een parkeerplaats midden in de stad stonden. Om 5 uur in de ochtend schudde Herbie. Eddy in zijn onderbroek naar buiten: ‘What’s going on?!’ Bleek dat Herbie achter een sleepwagen zat!!!! Op de parkeerplaats stond een filmploeg die met grote trailers er langs moesten en Herbie stond in de weg. Vroeg die man ook nog: “ Does this thing drive????” NOU JA! We zijn nu op ons 3e couchsurf adres bij Nestor en Paulo enorm gastvrij en heerlijke Colombiaanse koffie. Vanaf de CN tower vertrekken we richting Ottawa, Montreal en Quebec city naar Halifax maar daarover de volgende keer meer…
Liefs van de Globetrotters Eddy en Miranda

• 17 November 2007 - 04:19

Webmaster:

't Heeft even geduurd maar dan heb je ook wat! Ik heb vandaag voor het eerst m'n baardje getrimd (maar d'r af, no way;-) Lekker warm voor de winter! Veel plezier...

• 17 November 2007 - 07:45

Aad En Helen:

Goedemorgen (het is hier za 08.43).

Nu alweer benieuwd naar het vervolg.

Groeten van Aad en Helen

• 17 November 2007 - 09:23

Emmelie:

Heeeeeeeee Duo Penotti!!!!!

Wat een gave foto's weer! En jullie zien er ook echt relaxed uit. Enne ............ Eddy laat die baard staan vind dat die je goed staat! Niet er af scheren dus maar bijtrimmen. hahahahahahaha. Of haal ik nu gedoe op mn hals met de rest van de vaste bezoekers van de pagina hihihihihihihi.

Groeten en DIKKE DOEIIIIIIIIII van Emmelie.

• 17 November 2007 - 16:38

Marcel & Rennie:

Hey dudes!!

Sinterklaas is vandaag aangekomen en het viel ons op dat je erg op hem begint te lijken. De lengte van je baard mag alleen nog ietsje langer, hahahha. Weer ontzettend leuk om jullie verhaal + foto's te bekijken.

Groeten M&R

• 17 November 2007 - 17:15

Carl And Henny:

Wonderful pictures! The polar bears are awesome! Love the pictures close to your buggy! WOW! So glad to hear Herbie is still taking you farther than any of us expected he would!!Will you be heading south soon? Great to hear from you again, happy travels and we are still thinking of you lots.

• 17 November 2007 - 18:11

Frans:

Hee luitjes, hoe gaat ie?? Zo te zien wel goed. Wat jullie allemaal te zien krijgenis formidabel!!!
    Het lijkt wel een beetje Goose Bay, Happy Valley!!
    Ga zo door met foto's maken want het blijft mooi.
    Groetjes en hou je taai,

Frans van Oers

• 17 November 2007 - 19:41

Anita En Rob:

Hello Eddy en Miranda,
    o o o wat een prachtige foto's en weer een leuk reisverslag. We genieten mee van jullie reis, hahaha op een goedkope manier( en toch nog wel iets warmer!)
    Groetjes en knuf,
    Rob en Anita

• 18 November 2007 - 10:51

Linda:

Hey Miranda en Eddy,

super gaaf man die foto's echt geweldig.
    Jullie vermaken jewel goed daar zo te zien. Iets te koud voor ons. Ik ga alles goed verder volgen. heel veel plezier en reis ze nog.

groetjes Linda en Nick

• 18 November 2007 - 10:54

Fam Hartgers:

Hey eddy en miranda,

jullie foto's zien er weer mooi uit. We volgen jullie verhaal. geniet ze nog. en Eddy mooi je baard laten staan.

groetjes Bea en Jan

• 18 November 2007 - 10:58

Jerrie Yvonne :

hallo miranda en eddy
    hoe gaat het daar leuke site trouwens
    hier gaat alles goed we hebben inmiddels een zoontje gekregen die is alweer 4maand maar zo te zien gaat het bij jullie ook super nou we houden het in de gaten verder heel veel plezier nog daar

groetjes jerrie yvonne
    justin dat is onze zoon

• 18 November 2007 - 17:30

Raymond:

hoi ja ze zijn weer prachtig en mooi, ik wens jullie veel plezier en een goede voortzetting groeten raymond

• 18 November 2007 - 18:59

Harold En Marielle:

Hallootjes,

Nou de foto's zeggen al weer genoeg he........... geweldig!!!!!!!!!!
    We wachten weer op de volgende reeds geweldige pictures!! Genieten, genieten en nog eens genieten of niet dan....
    Plezier nog!!

Liefs Ons.

• 19 November 2007 - 09:40

TJC:

Jullie zien dr al helemaal onthaast uit....mr wat wil je ook met zo'n mooi leven:)
    X-TJC

• 19 November 2007 - 11:21

Hait En Mem :

Adembenemend die foto,s geweldig mooi Ed en Mir ,en die Niagara Falls cool mooi zeg je raakt er gewoon niet op uitgekeken.En jullie met z,n twee,n staan er ook krears op hjir .Dat baardje heb je weer mooi bij gewerkt hoor,,mooi houwen zo.En blijf genieten van al dat mooie ,dat zal wel lukken denken wij .Groetnis en een protte leafs fan us ut Makkum ,,,en think goed om elkoar ,Doei...

• 19 November 2007 - 15:04

Ida:

Hallo!! Wy zyn ook in Ontario now!In Kitchener,by myn neef.We gaan morgen weer terug naar Abby,en zyn hier 6 dagen geweest.Zal nu je foto's bezien,we zyn bly dat Herbie is still alive!!!we think of you SO often.Tot een andere keer.!

• 20 November 2007 - 13:50

Hillie En Jetse :

Hallo Ed en Mir ik zit hier bij gerrie en heb jullie foto,s bekeken geweldig mooi wat jullie daar allemaal beleven cool zeg!!! groetjes en geniet er van.jetse en hillie.

• 20 November 2007 - 20:02

Anne En Mirjam :

Mooi verslag en foto's. Een hele belevenis om dit mee te maken. Groeten uit Berlikum

• 23 November 2007 - 14:05

Fam Langkamp:

Hoi Eddy en Miranda

Weer prachtige foto's wat prachtig dat je
    zo dicht bij de ijsberen kon komen.
    Inderdaad ze zijn net om te knuffelen
    beter van niet. Nou, nog heel veel plezier samen geniet ervan.

Groetjes Herman Gerdie
    Wilbert en Rosalie

• 23 November 2007 - 18:11

Mama En Gerard:

wat zijn het weer schitterende foto"s wat
    zijn het grote dieren wat leuk met die jonkies en de watervallen geweldig mooi
    jullie zien er ook goed uit nog heel veelplezier en nu richting amerika rij voorzichtig en let op elkaar ik hoop dat je nog veel mooie fotoos maken nou de hartelijke groetjes veel liefs uit nijverdal mama en gerard doeiiiiiiiii

• 27 November 2007 - 10:53

Mila, Bas & Dinand:

Die baard ziet er echt niet uit .. so not Eddie. Maar zolang die lekker warm is lekker laten zitten.

Voor de rest is hij gewoon prachtig daar.

Btw, de wasdroger doet het (nog) goed. We hebben hem echt al een paar keer "nodig" gehad als Dinand zijn laatste slaapzak had onder had gekotst.

Groetjes

• 05 December 2007 - 04:01

David & Esther :

Hi, we found your website. That's a pretty neat way of keeping your family up to date of what's going on.
    Wij hoorden dat jullie bij ons op visite willen komen in Kalispell. Jullie zijn welkom bij ons, we zien er naar uit jullie te ontmoeten. Je kunt ons het best bereiken met mijn cellphone. Mem zal je dat number wel hebben gegeven.

Tot horens en ziens. David, Esther (Geertje) en kinderen. December 4, 2007 hi, ik ben lydia jou achternichtje, BYE!!

• 07 December 2007 - 15:04

Anke Streekstra:

Wat leuk om jullie verslag te bekijken.Dan hebben wij maar een saai leventje hier.Maar vast noflike krystdagen en in lokkich nijjier toegewenst van je nicht uit Surhuizum

• 10 December 2007 - 20:42

Eddy:

Update is one the way! We zitten nu op de ferry van Nova Scotia naar New Brunswick. Nog een paar dagen en Canada belongs to the past! Thanks voor al jullie reacties. Geweldig ook die berichten van m'n nichten....
    Cheers

• 10 December 2007 - 23:55

Raymond:

Hoi globetrotters nu de sneeuwstorm is gaan liggen heeft het thuisfront wel weer zin in een reisverslag inclusief fotoos! Haha het is zeker niet de bedoeling jullie op te jagen maar ik kan het natuurlijk altijd proberen haha. hey veel plezier en de groeten uit nijverdal xxx raymond

• 21 Juli 2008 - 01:58

Dave P:

The picture of "in de garage". This is my Harley. I hope you enjoyed your trip threw our little tow.

July 20,2008