19 juli - 16 oktober; Honduras en Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Eddy & Miranda Swart - WaarBenJij.nu 19 juli - 16 oktober; Honduras en Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Eddy & Miranda Swart - WaarBenJij.nu

19 juli - 16 oktober; Honduras en Nicaragua

Door: Amerikaas

Blijf op de hoogte en volg Eddy & Miranda

27 Oktober 2008 | Nicaragua, Granada

Hallo allemaal het heeft even geduurd, we zijn nu ook zo druk als gezinnetje, maar hier zijn we weer hoor!! We zitten inmiddels al in Costa Rica maar hebben hier de avonturen van Honduras en Nicaragua.
Het regende pijpestelen toen we Honduras via een onverharde bergpas langs een kleine grenspost passeerden. Bij deze post vertelden ze dat onze autovergunning van El Salvador ook goed was voor Honduras en we geen stempel of wat dan ook nodig hadden dus we vervolgden de onverharde wegen. Het duurde niet lang of we zaten vast in een modderpoel en Herbie helde helemaal over en even dachten we dat we omsloegen!!!!!!! Even later kwam er een 4 wheeldrive die ons eruit trok en reden we verder op naar de volgende uitdaging: een modderige heuvel 1 grote glijbaan:-( Dit hebben we maar niet geprobeert dus terug door de modderpoel. De wegen worden niet aangegeven en plaatsnamen worden aangegeven ruim NA een kruising, dus eerst wat kiezen en dan kijken of je goed zit. Door al het omrijden kwamen we toen het donker was in een vallei bij Santa Elena zonder benzine te staan. Gelukkig kwam er een pickup langs, Eddy sprong achterin op naar een dorp voor benzine. Wat een vriendelijke behulpzame mensen zeg!! Volgende dag weer verder in de modder en tja weer vast. Daar kwam echter een bus vol kerkgangers in hun beste kleren, ze stormden de bus uit met stokken en scheppen. Ze groeven ons uit en duwden Herbie luid roepend; GO GO GO GO GO en toen we reden was het YEAHHHHH en een groot applaus!! We reden naar Marcala via een prachtige groene heuvelige route. In de regen rijden valt trouwens niet mee als de ruiterwissers het niet doen :-(
Verder via La Pas op naar Tegucigalpa de hoofdstad van Honduras, hier hebben we gecouchsurfed bij Amy en haar 5 kinderen, erg gezellig. Elke avond een filmpje kijken en overdag beetje relaxen en shoppen. Ons volgende adres was bij Lorne en Vicky en hun 3 kinderen, zij gingen voor 3 weken op vakantie naar The States en wij pasten op hun huis. En natuurlijk zou de bevalling er plaats vinden met onze verloskundige, Leone, uit Londen en een gynecoloog, Jesus, van Honduras Medical Center. Bijzonder zonnig weer en we brachten de dagen door in de hangmat, achter internet in de jacuzzi of sauna en filmpjes kijkend niet erg vervelend allemaal ;-) Herbie had zelfs last van de hitte, zijn reserveband knalde gewoon door de zon en we hadden nog brandje door sluiting achter in!

En toen begonnen de weeen op zondagnacht rond 3uur, zo om de 15 minuten en later onregelmatiger. Maandag om 17.00uur hadden we nog een afspraak met de gynecoloog om de zaken kort te sluiten voor de thuisbevalling. Miranda in weeen bleek dat al op 4cm! Dus wij weer op naar onze couchsurf villa, Leone gebeld want de weeen waren nu wel heel intensief 7 in 10 minuten dus snel in een koel bad. Toen de vroedvrouw er was bleek dat we rond 21.00uur op 5cm zaten. Om 23.00uur was dit pas 6cm, de gynecoloog die inmiddels ook gearriveerd was besloot toen de vliezen te breken. 01.00uur 8cm dus ging goed alleen bleven de weeen nog altijd onregelmatig. Rond 03.00uur kon de gynecoloog het hoofdje al voelen en haden we de 10cm bereikt, echter tot 04.00uur bleven de persweeen uit en was Miranda totaal uitgeput. Dit doordat het hoofdje wilde niet draaien en maar tegen het bot bleef bounchen. Met de gynecoloog overlegd in welk ziekenhuis we terrecht konden, waarbij de kosten nog te overzien waren. Wij in Herbie 3 kwartier rijden met Miranda in weeen zelfs nog over onverharde weg naar een klein ziekenhuisje San Rocque in de wijk Mira Flores. Miranda ondersteunend zijn we naar de operatiekamer gelopen, ze is zelf nog op de operatietafel geklommen waar ze inmiddels lag te shacken van vermoeidheid. Hier is Maira geboren om 05.20uur met een keizersnee. Met z`n 3'tjes hebben we hier de nacht doorgebracht en om 15.00uur de volgende dag konden we het ziekenhuis weer verlaten!

Super trots en blij zijn we met haar, ze doet het erg goed en is inmiddels anderhalve kilo zwaarder met stoere oorbelletjes in!!! Wat een schatje!!!!!! Vervolgens is Eddy 2 WEKEN druk geweest om alle papierwerk voor Maira te regelen als inschrijving in geboorteregister, Hondurees en Nederlands Paspoort. Wat een bureaucratie wel 4x naar dezelfde kantoortjes en telkens weer een ander verhaal, was er WEER iets niet goed :-( Nadat Miranda een beetje hersteld was gingen we op weg naar Utila. De eerste roadtrip met Maira! Utila is een van de Bay Eilanden aan de Caribische (oost)kust van Honduras. Herbie geparkeerd bij de brandweer in La Ceiba en met de ferry naar het eiland. Eddy heeft hier zijn OW duikbrevet gehaald, prachtig rif en onderwater leven en mooi helder water. Omdat het zo goed ging in 30gr water heeft Eddy gelijk Advanced ook gehaald, YEAH!! 17 Duiken in 6 dagen en in de avonden theorie leren :-) Miranda en Maira maar lekker luieren, het was er zoals ze zeggen ook stinking hot, PFFFF. Terug naar Tegus hebben we afscheid genomen van de family Parsons, Herbie ook weer helemaal schoongemaakt. We zijn naar de grens gereden van Nicaragua en toen kwamen de problemen, we mochten Honduras niet uit. Onze visa zou zijn verlopen ook al hadden we een 30 dagen verlenging gekocht en Herbie had toch geen vergunning om in Honduras te rijden, al met al 350 dollar boete!!!!!!!!!! Hiermee gingen wij natuurlijk niet accoord, na een aantal telefoontjes, veel Español praten en de nacht daar te hebben doorgebracht, lieten ze ons de volgende dag toch Nicaragua binnen.

Wat een prachtig groen land en weer bijzonder vriendelijke mensen. Eerst Leon verkend en daarna overnacht op het strand aan de Pacific. Volgende dag naar de Artesania Mercado in Masaya waar we een mooie familie hamaca hebben gekocht en voor Miranda mooie oorbellen. De nacht hier doorgebracht en op naar Managua waar we gingen couchsurfen bij Nicole, ook hebben we hier onze CA4 visa wel met nog eens 30 dagen kunnen verlengen hahahahah Honduras. Hierdoor hadden we gelukkig meer dan de 5 dagen om door Nicaragua te rijden. Vervolgens op naar Granada, een zeer gemoedelijke stad. Geparkeerd in het centrum naast het park waar iedere dag allemaal venters en schoenpoetsers zaten. Dus we werden elke dag voorzien van koffie en cashewnootjes etc.. We ontmoeten hier een gids in opleiding die ons meenam voor een boottocht over meer Nicaragua, het grootste van centraal amerika waar door een vulkaan 360 eilandjes gevormd zijn. De meesten zijn nu prive eigendom met een enorm huis erop. Doordat Granada ons zo goed beviel was het moeilijk afscheid nemen en zijn we 5 dagen blijven staan aan het park. Hierna op naar Laguna Apoyo, een geweldig helder kratermeer hier hebben we 2dagen gestaan, lekker zwemmen enzo. Alleen kregen we hier zo nu en dan last van mieren in Herbie. Bij vulkaan Masaya hadden we bijzonder slecht weer, je kan hier tot aan de actieve krater rijden en deze was behoorlijk aan het roken. Niet al te gezond dus zijn we maar richting San Juan del Sur een toeristisch dorpje aan de Pacific gereden. Hier hebben we heerlijk gelunched aan de zee waar we ook hebben overnacht en wat een prachtige sunset he?? Vanuit hier zijn we met Herbie op de ferrie naar het eiland Ometepe gevaren, dit ligt in het meer Nicaragua. Een prachtig mooi eiland gevormd door twee vulkanen, vulkaan Conception is nog actief, waar we een aantal dagen hebben vertoefden. Een wandeling gemaakt rond Laguna Verde, de koffieplantage Finca Magdalena bezocht en gezwommen in Oyo water uit een krater. Inmiddels hebben we ontdekt dat mieren ook van reizen houden, honderden mieren in 3 nesten reisden vrolijk mee in Herbie dus Eddy is flink wezen verdelgen. Prachtig eiland 1 van de 7 natuurwonderen! Nicaragua is echt een aanrader, heel mooi!

Liefs,Eddy, Miranda & Maira
PS: 29november 10.10uur zijn wij op Schiphol!

• 28 Oktober 2008 - 00:58

Remko & Jantien:

Bedankt voor de update. We zijn weer helemaal bij. Alles goed met de hele familie begrijpen we. Plaats nog eens wat foto's!!! Groetjes uit Atlanta,

• 28 Oktober 2008 - 08:23

Anita:

Hoi hoi,
    Leuk om te lezen hoe het jullie de laatste tijd is vergaan. Wij de meiden zaten bij het mexicaanse restaurant, ja die van de foto op je shirt miranda, ons al af te vragen hoe lang nog, en waar naar toe het met jullie reis zou gaan.
    Wens jullie nog heel veel plezier en mooie dingen toe op jullie reis.
    groetjes Anita

• 28 Oktober 2008 - 12:56

Helen & Aad:

Wat een belevenissen. Leuk om te lezen. Wat zal dat een omschakeling worden als jullie weer terug zijn in Nederland.....
    Geniet er nog maar extra van!

Nog veel plezier gewenst en groetjes van Helen & Aad

• 28 Oktober 2008 - 18:57

MIchel En Angelique:

Blij om te lezen dat alles nog steeds zo voorspeodig gaat.
    Lekker van genieten met z.n drietjes.

Dikke knuffel
    Michel en Angelique

• 29 Oktober 2008 - 12:25

Hait En Mem :

Geweldige mooie foto,s ,prachtig .Maira zie je al veranderen en ze ziet er goed uit ,trouwens jullie ook hoor .Maar nu zien we er wel echt naar uit dat jullie 29 nov thuskomme .,met z,n drieen .En we denken dat jullie er ook wel naar uitzien om de Fam en vrienden terug te zien .Geniet nog maar met volle teugen van de laaste vijf weken En think goed om jimme trijen .Groetnis en Leafs fan us ut Makkum

• 29 Oktober 2008 - 14:51

H.G.W.R:

Fijn dat alles goed gaat ook met de kleine Maira wat is ze gegroeit zeg en natuurlijk weer mooie foto's. Nou duurt het niet meer zo lang dat jullie weer naar Nederland komen, zal wel weer even wennen worden voor jullie. Maar dan kunnen jullie eindelijk Maira in het echt aan ons laten zien.Nou geniet er nog van zolang het nog kan. gr Herman,Gerdie,Wilbert en Rosalie

• 29 Oktober 2008 - 18:32

Tante Beitske:

Wat zijn dit mooie foto's. Prachtig om dit zo te kunnen volgen. Jullie gehele reis lang in Amerika. Ik wens jullie goede reis naar huis weer terug.
    groet, tante Beitske

• 29 Oktober 2008 - 19:59

Emmelie:

Hallo Eddy en Miranda!!!

Ik ben blij dat alles okidoki is met jullie 3tjes en ben ook blij dat we jullie binnenkort eindelijk weer mogen begroeten op Amsterdam Schiphol Airport! Maak er nog een paar prachtige weken van. Mooi foto's! Hartelijke groeten Stephan&Emmelie.

• 29 Oktober 2008 - 20:53

Mama En Gerard:

wat is het weer een mooiverslag zeg en wat ziet Maira er fantastiesuit wat is ze gegroeidwat een schatje zeg ik kijk zo uit naar 29nov dan kan ik haar in de armen nemen jullie zien er ook goed uit nou geniet nog zo veel als jullie kunnen veel liefs Mama en Gerard

• 29 Oktober 2008 - 21:02

Raymond Hoekman:

Hoi nou dat zijn weer prachtige fotoos om te bekijken en wat een mooie landen!! En maira is een schatje, ben dan ook blij jullie op 29nov weer te zien maar wens jullie tot die tijd nog heel veel plezier met zijn drietjes. Take care groetjes en dikke kus raymond

• 30 Oktober 2008 - 17:38

Gerlof En Carla:

Eindelijk weer een berichtje van ons. Hartstikke moooie fotoos hoor wat mooi is het daar zeg, onvoorstelbaaar zoveel als jullie gezien hebben. En die kleine meid wat een lekker ding zeg ziet er prachtig uit. Zo veranderd al weer echt zo wijs uitkijken, schitterend.Wij hopen dat jullie nog lekker genieten deze weken. En heel fijn dat jullei dan weer terug komen. (en wij denken dat dat wel meer mensen zijn)We hopen jullie ook snel weer te zien hoor. De hartelijke groetjes vanaf de grotestraat Gerlof en Carla

• 30 Oktober 2008 - 20:37

Jos:

Hallo Eddy en Miranda,
    Heb spannend verslag gelezen en -wederom- geweldige foto's bekeken.
    jonge jonge jonge wat 'n belevenissen weer zeg.
    heb geweldig veel respect en ontzag voor jullie.
    geniet met z'n 3jes van de laatste etappe van dit avontuur.
    hoor nog wel van je via je (misschien laatste) reisverslag en/of terugkeer in ons koude kikkerlandje

• 30 Oktober 2008 - 22:00

Jan Willem:

Ha die wereldreizigers,

zoals gewoonlijk zijn de foto's en de verhalen weer fantastisch om te lezen en te bekijken.

Helaas kan ik er de 29ste niet bij zijn, maar ik wens jullie 3'en een fantastische terugreis en wat gaat er nu met jullie "Herby" gebeuren?

Ik kijk nu al uit naar het verslag van de laatste maand en jullie thuiskomst.

Groetjes en nog heel veel plezier met z'n 3'tjes.

Groetjes, Jan Willem

• 31 Oktober 2008 - 01:14

Mirjam Rinkema:

Hé Miranda,

Zit nu in de nachtdienst en heb dus even de tijd om jullie belevenissen te lezen, fotootjes te bekijken (kon het niet laten die foto van Maira en jou in EB-shirt door te sturen naar het team!). Zo te zien groeit Maira lekker, wat fijn dat het goed gaat! Geniet nog even van jullie laatste maand "rust" met z'n 3-tjes.
    Liefs,
    Mirjam

• 04 November 2008 - 21:07

Wendy:

Wat een mooie foto's weer. Lekker om te lezen hoe het nu verder met jullie is gegaan na de geboorte van Maira.

Misschien tot snel en anders tot volgend jaar... Want voor jullie het weten zullen jullie weer terug zijn. Spannend allemaal hoor...

Veel plezier nog en een fijne terugreis.

Greetz

• 16 November 2008 - 14:09

Jan En Jannie Nadema:

hallo eddy,miranda en jullie prachtige dochter maira, wat een schatje, nog even volop genieten van jullie laatste vrije dagen daar, want straks is het weer snel genoeg de harde werkelijkheid met al die regeltjes in ons koude kikkerlandje.
    Zo te zien op de fotos gaat het heel goed met jullie, houden zo en misschien zien we jullie wel eens in makkum wandelen, veel liefs j/j.

• 20 November 2008 - 17:13

Angelique:

Hallo jullie drie,

Ik wil jullie nog een paar hele fijne laatste dagen in Zuid Amerika toewensen.
    Een hele goede terug reis.
    Geniet er nog lekker van.

Liefs
    Angelique

• 24 November 2008 - 05:18

Alwin:

wat een poppie hebben jullie zeg! mooi zo in die hangzak. erg leuke fotos. heel fijne week nog, groet uit laos,

alwin

• 24 November 2008 - 19:35

Erik En Leandra:

Het hele verhaal gelezen en leuk om te lezen. Prachtige foto's weer en wat een mooi meisje. Nu zien we eigenlijk pas de p.s. noot dus jullie tellen de dagen af. Geniet ook daarvan en een goede vliegreis met z'n 3-en toegewenst!
    Groetjes van Erik en Leandra